Welke stappen zet jouw organisatie of school al richting inclusief onderwijs?

Het was vorige week de 'Week van Inclusief Onderwijs' (10-14 maart), daarom zijn we benieuwd naar voorbeelden. 

Hoe vaak hebben jullie te maken gehad met een situatie waarbij een LVB-er betrokken was als dader of slachtoffer van online criminaliteit?

Vanuit de praktijk ontvangen wij als Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid signalen en knelpunten rondom LVB en online criminaliteit. Voorbeelden zijn: online bedreigingen, rekening gebruik voor malafide doeleinden (geldezel), sextortion en afpersing. Mogelijk loopt de doelgroep een groter...

Wat zijn ondersteuningsbehoeftes van mensen met een LVB om zelfredzamer te worden in de digitale wereld en / of problemen te voorkomen? Is bij de professionals die werken met deze mensen bekend dat er ondersteuning / hulp beschikbaar is? 

Samen met Madelon van Oostrom (die hier eerder een vraag plaatste) en anderen verkennen we de mogelijkheden om een onderzoekssubsidie te verkrijgen op het thema digitale inclusie van mensen met een LVB. Daartoe is het van belang goed te achterhalen waar behoefte aan is en wat de belangrijkste vragen zijn...

Wie heeft ervaring met of kent voorbeelden van het verbinden van Positieve Gezondheid met school en kinderopvang?

Heeft er iemand good practice voorbeelden van gebruik van positieve gezondheid met de gezonde school en gezonde kinderopvang? De bedoeling is om scholen en kinderopvang te inspireren en ermee aan de slag te gaan. Positieve Gezondheid toepassen in het werken aan gezondheid op school, waarbij praktische...

Wie kent initiatieven om Oekraïense jongeren, die nu op het reguliere voortgezet onderwijs zijn ingestroomd beter te begeleiden.

We merken dat jonge Oekraïners geen tot weinig aansluiting hebben bij hun Nederlandse klasgenoten. Vanwege de taalachterstand bestaat ook het vermoeden dat een deel van hen te maken heeft gekregen met onder advisering (bekend probleem bij NT2 kinderen). 

Hoe geef jij als professional vorm aan domeinoverstijgend samenwerken in je dagelijkse praktijk? En welke tips zou jij iemand anders geven om domeinen te doorbreken?

Het klinkt eenvoudig: "we gaan domeinoverstijgend samenwerken." Maar hoe ziet dat er echt uit in de praktijk? Wat gaat er goed, waar loop je tegenaan, en wat is je succesformule? In welk domein lukt het juist goed, en waar is het een uitdaging? Hoe maak jij de stap van woorden naar daden?

Wie heeft wel eens vervoer ingezet voor een kind naar school wat door vrijwilligers werd gedaan?

Wie heeft wel eens vervoer ingezet voor een kind naar school wat door vrijwilligers werd gedaan?  Platteland. We hebben een casus dat een meisje met autisme naar een speciale school moet 4 dgn per week, wat 50 km verderop zit. voor de Taxi is dit een onrendabele rit en het kost daardoor heel veel geld....

Ik ben op zoek naar een passende plek voor een jongen van 13 met disharmonisch profiel en ernstige gedragsproblemen (agressie bij overvraging) waardoor hij al een aantal jaar niet aan school en ontwikkeling komt.

Sinds 2017 zijn er diverse hulpverleners betrokken zowel individueel als gericht op het gezin. Zijn schoolgang is in groep 7 gestagneerd. Middels hulpverlening nu krijgt hij iets van school, maar dit is ver beneden wat deze jongen van deze leeftijd nodig heeft, meedraaien in een schoolsetting is niet...

Wie kan helpen of heeft advies over de situatie?Op zoek naar een islamitische psycholoog/hulpverlener die een getraumatiseerd meisje en gezin verder kan helpen. Meisje heeft een traumatische ervaring door de oorlog en het gaat mentaal erg slecht met haar.

Wie kan dit meisje en gezin helpen?

Situatie: 16 jarig meisje gevlucht uit thuisland door de oorlog. Ze zit momenteel op 3 gymnasium. Excellente cijfers totdat haar oom op de eerste dag van de ramadan door de oorlog kwam te overlijden.. en haar familie dakloos is door bombardementen.



Gevolg:...

Welke methoden of benaderingen gebruik of ken jij om kinderen in de leeftijd van 8-13 jaar (in een residentiële instelling) te begeleiden bij het gebruik van internet en sociale media?

Voor ons afstudeeronderzoek binnen de opleiding Social Work zijn we op zoek naar inzichten en ervaringen van professionals over het begeleiden van kinderen (in residentiële instellingen) bij het veilig en verantwoord gebruik van internet en sociale media. Aangezien de kinderen op de groep vaak te maken...

Wat heeft een jeugdige vanuit jouw perspectief nodig om volwassen te worden en welke methodes gebruik jij om het vertrouwen van de jeugdige te winnen en te behouden?

Je wordt 18 en volgens de wet ben je volwassen. 

Volwassen zijn volgens de wet betekent verantwoordlijkheden zoals zorgverzeking betalen, schulden mogen maken, je rijbewijs halen enzovoort. Eigen regie en eigen kracht en dus ook vraaggerichte hulpverlening vanuit de Wmo en Participatiewet. Maar hoe...

Ik ben benieuwd hoe er landelijk om wordt gegaan met leerplichtige nieuwkomers (AMV) die de motivatie missen om naar de ISK te gaan of dusdanig in de zorgen zitten dat onderwijs bijna niet haalbaar is. We willen ze toch ontwikkeling aanbieden, maar hoe?

Ik werk als LPA op de ISK en vind het lastig om de leerplichtwet met deze doelgroep te verenigen. Het gaat om jongeren/kinderen die veelal nog geen verblijfsvergunning hebben, in grote onzekerheid leven en toch aan de regels moeten voldoen. Ik zou ze graag een nuttige daginvulling willen bieden waarbij...

Wij zijn op zoek naar oplossingsrichtingen voor de aanpak van het personeelstekort binnen de kinderopvang. Zijn er out of the box ideeën die hier aan bij kunnen dragen?

We denken nu in de richting van een gezamenlijke lokale klas voor de verschillende opvangorganisaties, BSO anders opgeleiden, 50 plussers werven, combineren van werkzaamheden binnen KO en zorg, combinatie van stages jongerenwerk en kinderopvang, groepshulp opleidingstraject, oppasservice van waaruit...

Hoe ervaar jij als jeugdhulp professional de organisatiecultuur-verschillen ('zo doen we het hier eigenlijk altijd') in de samenwerking met onderwijs? Zoals onderliggende waarden, overtuigingen, impliciete afspraken in werkwijze en prioriteiten?

Deze vraag maakt deel uit van een veldonderzoek voor een boek dat ik schrijf over de invloed van organisatiecultuur in onderwijs en jeugdhulp op interprofessioneel samenwerken.