Welke scholen zetten co-teaching in, en wat zijn jullie ervaringen?

Hoe wordt co-teaching in de praktijk vormgegeven binnen het onderwijs, en wat zijn de zichtbare effecten op leerlingen en team? Zijn er in deze groep scholen die co-teaching inzetten (of andere scholen kennen die dat doen)? In welke vorm doen jullie dat en welke effecten zien jullie? Vanuit het...

Wie kent een kleinschalige, passende verblijfplek in (Zuid-)Limburg voor een 11-jarige jongen met trauma- en hechtingsproblematiek?

Welke kleinschalige woon- of opvangplekken in Limburg bieden veilige en stabiele zorg aan kinderen met een belaste voorgeschiedenis? Voor een 11 jarige jongen zoeken we een verblijfplek met perspectief. Hij is in de thuissituatie getuige geweest van fors huiselijk geweld tussen ouders, een jarenlang...

Ben jij of ken jij iemand met ervaring in het opzetten van een leerafdeling binnen organisaties die werken met de LVB doelgroep?

Ik ben benieuwd of er binnen andere organisaties vergelijkbare initiatieven bestaan. Zijn er collega zorg professionals die hier ervaring mee hebben of hierover willen sparren? Ik hoor graag jullie inzichten en ideeën!

Leerafdeling in de zorg
Een leerafdeling is een werkplek binnen een zorgorganisatie...

Welke stappen zet jouw organisatie of school al richting inclusief onderwijs?

Het was vorige week de 'Week van Inclusief Onderwijs' (10-14 maart), daarom zijn we benieuwd naar voorbeelden. 

Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Welke ervaring heb jij in de samenwerking tussen de school en het wijkteam/buurtteam/CJG? Wat wil jij je collega's meegeven?

Steeds meer basis- en middelbare scholen werken samen met een wijkteam, buurtteam of CJG. Een voorbeeld hiervan lees je in het nieuwste interview uit de rubriek Vakgenoten Vertellen op het Platform: CJG (Centrum Jeugd en Gezin)-medewerker op school: van pilot naar nieuwe standaard. Op verschillende...

Hoe vaak hebben jullie te maken gehad met een situatie waarbij een LVB-er betrokken was als dader of slachtoffer van online criminaliteit?

Vanuit de praktijk ontvangen wij als Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid signalen en knelpunten rondom LVB en online criminaliteit. Voorbeelden zijn: online bedreigingen, rekening gebruik voor malafide doeleinden (geldezel), sextortion en afpersing. Mogelijk loopt de doelgroep een groter...

Wie heeft of kent goede voorbeelden van afspraken, ervaringen en tips rondom dossiervoering als jeugdhulpprofessional binnen onderwijs-zorgarrangementen?

Vraag over dossiervoering binnen onderwijs-zorgarrangementen Hoe wordt bij jullie de dossieropbouw vormgegeven op het gebied van: Het opstellen van hulpverleningsplannen en doelen? Het vastleggen en rapporteren?  Hoe verhoudt zich dit tot het dossier binnen het onderwijs, zoals bijvoorbeeld het OPP?...

Wat zijn ondersteuningsbehoeftes van mensen met een LVB om zelfredzamer te worden in de digitale wereld en / of problemen te voorkomen? Is bij de professionals die werken met deze mensen bekend dat er ondersteuning / hulp beschikbaar is? 

Samen met Madelon van Oostrom (die hier eerder een vraag plaatste) en anderen verkennen we de mogelijkheden om een onderzoekssubsidie te verkrijgen op het thema digitale inclusie van mensen met een LVB. Daartoe is het van belang goed te achterhalen waar behoefte aan is en wat de belangrijkste vragen zijn...

Wie heeft ervaring met of kent voorbeelden van het verbinden van Positieve Gezondheid met school en kinderopvang?

Heeft er iemand good practice voorbeelden van gebruik van positieve gezondheid met de gezonde school en gezonde kinderopvang? De bedoeling is om scholen en kinderopvang te inspireren en ermee aan de slag te gaan. Positieve Gezondheid toepassen in het werken aan gezondheid op school, waarbij praktische...

Heeft iemand ervaring met programma's die al in groep 8 zijn in te zetten m.b.t. het thema welbevinden, liefst i.c.m. thema overgang naar het voortgezet onderwijs?

In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...

Wie kent initiatieven om Oekraïense jongeren, die nu op het reguliere voortgezet onderwijs zijn ingestroomd beter te begeleiden.

We merken dat jonge Oekraïners geen tot weinig aansluiting hebben bij hun Nederlandse klasgenoten. Vanwege de taalachterstand bestaat ook het vermoeden dat een deel van hen te maken heeft gekregen met onder advisering (bekend probleem bij NT2 kinderen). 

Hoe geef jij als professional vorm aan domeinoverstijgend samenwerken in je dagelijkse praktijk? En welke tips zou jij iemand anders geven om domeinen te doorbreken?

Het klinkt eenvoudig: "we gaan domeinoverstijgend samenwerken." Maar hoe ziet dat er echt uit in de praktijk? Wat gaat er goed, waar loop je tegenaan, en wat is je succesformule? In welk domein lukt het juist goed, en waar is het een uitdaging? Hoe maak jij de stap van woorden naar daden?

Waar lopen professionals tegen aan op het gebied van alledaagse digitale handelingen in hun begeleidende rol van mensen met LVB? En wat hebben ze nodig om cliënten hierin beter of meer te kunnen ondersteunen?

Voor een onderzoek over digitale inclusie van mensen met lvb willen we beter begrijpen wat de rol van de professionals hierin is en mogelijk kan zijn, en welke handelsperspectieven daarvoor nuttig en nodig zijn. 
Het uiteindelijke doel is om de zelfredzaamheid van mensen met lvb te vergroten in de snel...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Wie heeft wel eens vervoer ingezet voor een kind naar school wat door vrijwilligers werd gedaan?

Wie heeft wel eens vervoer ingezet voor een kind naar school wat door vrijwilligers werd gedaan?  Platteland. We hebben een casus dat een meisje met autisme naar een speciale school moet 4 dgn per week, wat 50 km verderop zit. voor de Taxi is dit een onrendabele rit en het kost daardoor heel veel geld....

Ken jij voortgezet onderwijs scholen die werken met Positieve gezondheid? We willen graag ervaringen delen.

Steeds meer Voortgezet Onderwijs scholen werken met Positieve Gezondheid. Graag komen wij in contact met deze scholen. Er zijn namelijk scholen die graag hun kennis en opgedane ervaringen willen uitwisselen. Graag willen ze ook leren van andere scholen en eventueel dingen samen ontwikkelen. Wellicht...

Ik ben op zoek naar een passende plek voor een jongen van 13 met disharmonisch profiel en ernstige gedragsproblemen (agressie bij overvraging) waardoor hij al een aantal jaar niet aan school en ontwikkeling komt.

Sinds 2017 zijn er diverse hulpverleners betrokken zowel individueel als gericht op het gezin. Zijn schoolgang is in groep 7 gestagneerd. Middels hulpverlening nu krijgt hij iets van school, maar dit is ver beneden wat deze jongen van deze leeftijd nodig heeft, meedraaien in een schoolsetting is niet...

Welke VO-scholen in Nederland werken al inclusiev(er)? Hoe wordt inclusief onderwijs vormgegeven op jullie school?

Bij de helpdesk van het SPO kwam de vraag binnen van iemand die op zoek is naar VO-scholen waarbij er geen sprake is van een klas in een school, symbiose of instroom, maar werkt met inclusieve klassen.

Wie kan ons aan goede voorbeelden helpen?

Wie kent passende interventies om eenzaamheid onder jongeren met een beperking tegen te gaan? Veel jongeren tussen de 12 en 18 jaar ervaren grote mate van eenzaamheid.

Als ambulant begeleider loop ik vaak tegen het probleem aan van missende voorzieningen, jongeren hebben regelmatig meer moeite met het aangaan en onderhouden van sociale contacten.

Wie kan helpen of heeft advies over de situatie?Op zoek naar een islamitische psycholoog/hulpverlener die een getraumatiseerd meisje en gezin verder kan helpen. Meisje heeft een traumatische ervaring door de oorlog en het gaat mentaal erg slecht met haar.

Wie kan dit meisje en gezin helpen?

Situatie: 16 jarig meisje gevlucht uit thuisland door de oorlog. Ze zit momenteel op 3 gymnasium. Excellente cijfers totdat haar oom op de eerste dag van de ramadan door de oorlog kwam te overlijden.. en haar familie dakloos is door bombardementen.



Gevolg:...

Welke methoden of benaderingen gebruik of ken jij om kinderen in de leeftijd van 8-13 jaar (in een residentiële instelling) te begeleiden bij het gebruik van internet en sociale media?

Voor ons afstudeeronderzoek binnen de opleiding Social Work zijn we op zoek naar inzichten en ervaringen van professionals over het begeleiden van kinderen (in residentiële instellingen) bij het veilig en verantwoord gebruik van internet en sociale media. Aangezien de kinderen op de groep vaak te maken...

Weet iemand waar juridische hulp beschikbaar is voor ouders van wie het kind niet naar school kan? Het gaat met name over het recht op onderwijs.

Weet iemand waar juridische hulp beschikbaar is voor ouders van wie het kind niet naar school kan?

Het gaat met name over het recht op onderwijs.

Wat heeft een jeugdige vanuit jouw perspectief nodig om volwassen te worden en welke methodes gebruik jij om het vertrouwen van de jeugdige te winnen en te behouden?

Je wordt 18 en volgens de wet ben je volwassen. 

Volwassen zijn volgens de wet betekent verantwoordlijkheden zoals zorgverzeking betalen, schulden mogen maken, je rijbewijs halen enzovoort. Eigen regie en eigen kracht en dus ook vraaggerichte hulpverlening vanuit de Wmo en Participatiewet. Maar hoe...

Wie heeft er ervaring of tips hoe je een jongen van 11 jaar met dysgrafie het beste kunt voorbereiden op het voortgezet onderwijs?

De jongen heeft ook last van slaapproblemen. De dysgrafie geeft behoorlijk wat frustratie al in het basisonderwijs. Bestaat een officiele verklaring zoals bij dyslectie?

Ik ben benieuwd hoe er landelijk om wordt gegaan met leerplichtige nieuwkomers (AMV) die de motivatie missen om naar de ISK te gaan of dusdanig in de zorgen zitten dat onderwijs bijna niet haalbaar is. We willen ze toch ontwikkeling aanbieden, maar hoe?

Ik werk als LPA op de ISK en vind het lastig om de leerplichtwet met deze doelgroep te verenigen. Het gaat om jongeren/kinderen die veelal nog geen verblijfsvergunning hebben, in grote onzekerheid leven en toch aan de regels moeten voldoen. Ik zou ze graag een nuttige daginvulling willen bieden waarbij...

Wie heeft ervaring met het organiseren van ontbijt voor basisschool leerlingen? En de financiële dekking daarvan.

Uit gesprekken met primair onderwijs en kinderen/jongeren viel ons op dat er veel kinderen zijn die (vanwege armoede) zonder ontbijt en/of lunch naar school gaan. Vanuit deze signalen hebben wij (als welzijnsorganisatie) twee keer per week een ontbijt georganiseerd in het multifunctioneel centrum waar ook...

Wij zijn op zoek naar oplossingsrichtingen voor de aanpak van het personeelstekort binnen de kinderopvang. Zijn er out of the box ideeën die hier aan bij kunnen dragen?

We denken nu in de richting van een gezamenlijke lokale klas voor de verschillende opvangorganisaties, BSO anders opgeleiden, 50 plussers werven, combineren van werkzaamheden binnen KO en zorg, combinatie van stages jongerenwerk en kinderopvang, groepshulp opleidingstraject, oppasservice van waaruit...

Welke professionals werken met jongeren rondom het onderwerp #metoo? Ik ben op zoek naar methodieken die hiervoor geschikt zijn.

Voor een educatief traject voor het voortgezet onderwijs ben ik op zoek naar professionals die in de klas het onderwerp #metoo behandelen. Dat kan in vorm van een workshop, een lezing, een dramales, een groepsgesprek, een kunstactiviteit... Als iemand tips voor methodieken, lesmateriaal of andere...

Bij samenwerking tussen regulier & speciaal onderwijs ontstaat binnen dezelfde leerlinggroepen een steeds grotere diversiteit. Hoe maak je dit als professional tot een succes zodat alle leerlingen tot de gewenste ontwikkeling kunnen komen?

De toename aan diversiteit in de groepen vraagt van professionals een steeds bredere inzet van kennis en vaardigheden. Zou co-teaching hier positief aan bij kunnen dragen? Of co-teaching in combinatie met grotere groepen? Of ...? Wat blijkt in de praktijk of uit onderzoek succesvol te zijn? Ik ben...

Hoe ervaar jij als jeugdhulp professional de organisatiecultuur-verschillen ('zo doen we het hier eigenlijk altijd') in de samenwerking met onderwijs? Zoals onderliggende waarden, overtuigingen, impliciete afspraken in werkwijze en prioriteiten?

Deze vraag maakt deel uit van een veldonderzoek voor een boek dat ik schrijf over de invloed van organisatiecultuur in onderwijs en jeugdhulp op interprofessioneel samenwerken.

Wat zou helpend zijn om jongeren met autisme met succes het regulier (voortgezet) onderwijs te kunnen laten volgen? Welke positieve ervaringen ben jij bekend mee?

Vaak doen de structuur, flexibiliteit en kleinschaligheid van het vso de jongeren met autisme goed. Maar, doordat ze vaak les krijgen via IVIO (afstandsonderwijs) hebben ze een mentor i.p.v. lessen gegeven door vakdocenten. Hierdoor krijgen ze faalangst en komen ze regelmatig niet op school. “Waarom...

Wat is in jullie initiatief van samenwerking regulier en speciaal onderwijs tot dusver het mooiste succes geweest? En wat is de grootste valkuil waar anderen van kunnen leren?

Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Bij het ene initiatief staat men nog aan het begin, het andere initiatief is al uitgegroeid naar intensieve samenwerking. Veel professionals die hierbij zijn betrokken hebben behoefte aan uitwisseling en leren van elkaar....