Vraag

29 juli 2021
Adviseur/projectleider

“Als je in gesprek gaat met een inwoner over zijn thuissituatie, wil je graag dat hij zich zoveel mogelijk op zijn gemak voelt. Hoe krijg je dat voor elkaar, terwijl je weet dat je over beladen onderwerpen zult praten?”

Toelichting

In september en oktober 2021 worden door N05 Foundation i.s.m. de VNG 3 sessies georganiseerd gericht op de condities voor een (gelijkwaardige) dialoog om te komen tot handelingsperspectief en een veilige setting. De vraag die centraal staat is: Wat zijn de kernmerken en voorwaarden voor een gelijkwaardige dialoog met inwoners in een knelsituatie?

Voor deze sessies zijn wij op zoek naar “gemeentelijke” collega’s die mee willen denken/doen. Mensen van de werkvloer die eventuele obstakels herkennen en hier actief over mee kunnen praten. Collega’s dus met een brede scope binnen het sociaal domein.

Zou jij mee willen werken aan het organiseren van een gelijkwaardige dialoog en het goede gesprek met inwoners over hun ondersteuningsvraag? Of weet je een collega die mee wil doen?

Mail mij via peterpaul.doodkorte@i-sociaaldomein.nl

Projectleider strategische visie huisvesting Syndion

Vermijd een koele en zakelijke omgeving! Bij voorkeur bij iemand thuis. Laat een vertrouwd persoon uit de omgeving van bewuste persoon zo veel als mogelijk aansluiten.
Erken het verschil tussen uitvoeringsregelingen en de emoties van de betrokkenen.
Accepteer volmondig een eventuele 'externe' onafhankelijke client ondersteuner en stuur daar als gemeente/zorgkantoor NIET in!
Accepteer elke uitkomst!!

Regiocoordinator , projectleider en vertrouwenspersoon

Hoi Peter Paul, als raadsonderzoeker in het crisisteam Vd Raad voor de Kinderbescherming heb ik regelmatig moeilijke gesprekken gevoerd. Altijd vanuit oprecht begrip, luisteren en echt horen, reageren op de vragen die worden gesteld (ipv je eigen vragenlijstje centraal stellen, dat komt vanzelf). Meedenken in wat wel kan, boosheid accepteren en de tijd nemen hiervoor!

Als vertrouwenspersoon in de Jeugdhulp hoorde ik het vaakst dat mensen zich niet gehoord voelen. Moeilijke vragen worden soms niet beantwoord en er wordt niet altijd even goed geluisterd naar welke oplossingen inwoners zelf bedenken. Soms is het nodig eerst een onderwerp/probleem aan te pakken dat voor de inwoner heel belangrijk is, maar voor de hulpverlener niet, om het vertrouwen te krijgen ook met spannende onderwerpen aan de slag te gaan. Deze tijdsinvestering verdiend zich aan de achterkant dubbel en dik terug.

Senior Jeugdconsulent

Hi Peter,

Ik wil graag mee doen. Net als Ivonne van der Plas hoor ik graag wat je dan precies verwacht.
Ik heb vele jaren ervaring met hulpverleningsgesprekken in verschillende werkomgevingen en met verschillende doelgroepen.

Groet, Cat Bensdorp

Eigenaar en trainer bij Bert Hellinger instituut Nederland, kenniscentrum voor systemisch werk

Allereerst de thuissituatie zoals die is volledig in je hart sluiten. Een innerlijke houding voorbij oordelen. De bewoner is de eigenaar en expert in haar/zijn thuissituatie. Neem een lerende houding aan die uitnodigt om samen op zoek te gaan naar waar iedere partij iets aan heeft.
Wie heeft er een probleem: de bewoner, of de helpende instantie, of allebei?
Gehoord en gezien worden is belangrijker dan dat er oplossingen aangegeven worden.

Overigens is de eerste zin van de toelichting al een uitnodiging voor ongelijkwaardigheid en onveiligheid.


´╗┐hartelijke groeten,
Bibi Schreuder

Bert Hellinger Instituut
Middelberterweg 13a
9723 ET Groningen
050-5020680
info@hellingerinstituut.nl
www.hellingerinstituut.nl

Auteur van ‘Ik ben kind, dus ik voel waar mijn ouders zijn’.
´╗┐https://www.hetnoorderlicht.com/ik-ben-een-kind/
Nu ook als e-boek!
´╗┐

Klantmanager ouderen

Hallo Peter,

Dat lijkt me wel wat, al zou ik graag horen wat je precies verwacht.
Ik ben werkzaam als ouderen adviseur bij een gemeente.

ivonne.vanderplas@gemeentehw.nl

m vr gr Ivonne

Sociaal werker

Dag Peter Paul,

Wat mij helpt is goed ingelezen zijn in de materie en het onderwerp vrij snel en open ter tafel brengen. Dralen en geslotenheid levert je niet veel op.

Soms helpt het juist om de bewoner uit die thuissituatie te halen voor het gesprek. Ik ga er vanuit dat je gesprekstechnieken voldoende beheerst en daarmee al een basis veiligheid kunt creëren.

Casemanager dementie

Dag Peter Paul,
Voor mij (casemanager dementie) betekent dat dat ik allereerst een goede 'verbinding' moet maken met de persoon om wie het gaat.
Zoeken naar letterlijk de juiste golflengte. Laagdrempelig een gesprek aangaan. Interesse tonen voor die persoon, zijn/haar bezigheden/hobby's, verleden enz. Uitgaan van eigen regie waar kan........Achterover leunen i.p.v. heel erg je best doen om iets voor elkaar te krijgen.
Bedenken ook van hoe zou je zelf benaderd willen worden.......respect, vertrouwen, dialoog. Meedenken ipv bedenken. Meebewegen ook.

Staffunctionaris Innovatie & Beleid ( jeugd )

Hallo Peter,

Vanuit mijn vorige baan heb ik vaak op een outreachende manier gewerkt met zorgmijders. Zoals Eva-Linda hieronder aangeeft is het werken vanuit presentie ontzettend belangrijk als je wil dat mensen zich openstellen en zich op hun gemak voelen. Ga op huisbezoek en vraag waar je mag zitten bijv. Bespreek welke punten je wil bespreken in het gesprek maar geef bewoners ook ruimte om invulling te geven aan het gesprek. Zorg ervoor dat zij ook de leiding mogen hebben in het gesprek. Toon oprechte interesse en observeer. Laat jezelf zien als mens en niet te veel vanuit je rol als professional. Mensen willen niet alleen vanuit hun problemen benaderd worden maar vanuit wie zij zijn als geheel. Door hier aandacht en interesse in te hebben laten ze vaak veel meer zien. Het is geen kunstje wat je toepast want dit voelen mensen. Het gaat erom dat zij zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en geen verborgen agenda hebt. Het lijkt me leuk om hier op door te praten als je interesse hebt.

Jongerenwerker

Gebruik de presentie benadering. ''Er zijn'' is zo belangrijk. Luisteren en je open stellen voor zijn/haar verhaal, zodra diegene zich gehoord voelt dan ben je al een heel eind en komt de rest vaak vanzelf.

Gezinswerker

Laagdrempelig inzetten, kennismaking
Benoemen wat je ziet, hoe de cliënt dit zelf ziet, gewenste situatie uitvragen
Oordeelloos

Gedragswetenschapper/psycholoog

Hallo Peter-Paul, dit vind ik wel een hele leuke en interessante vraag en hier zou ik op basis van mijn expertise zeker wel eea over kunnen zeggen.

Misschien kunnen we contact hebben.

Vriendelijke groet, Suzan Möller

Leerkracht

Maak een afspraak bij iemand thuis als dat kan. In eigen omgeving praat het makkelijker. Informeer naar bijvoorbeeld. foto's die aan de wand hangen of ergens staan. Zo stel je iemand op zijn gemak.
Vriendelijke groeten.
Bertha Groen

HomeTijdlijnVraag & AntwoordChannelsProfessionals